Even naar Europa.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Félice Velthuis - WaarBenJij.nu Even naar Europa.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Félice Velthuis - WaarBenJij.nu

Even naar Europa..

Door: Félice

Blijf op de hoogte en volg Félice

05 Mei 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

Leuk dat jullie mij volgen :)! Het is alweer een tijdje geleden dat ik een spannend verhaal heb geschreven. Sinds die tijd heb ik weer veel mooie, leuke en bijzondere momenten beleefd.

Maandag was voor ons een chilldag. We hebben eerst lekker uitgeslapen en daarna zijn we met twee meiden van het andere huis gaan zwemmen bij ZIN. Het weer was niet zo goed. Veel regen, maar dat is niet erg, want daar koel je lekker van af. Na het zwemmen zijn we boodschappen gaan doen. De andere twee meiden hadden dat al eens gedaan. Voor ons was het de eerste keer. Ik kan jullie verzekeren, dat het er nogal apart aan toe gaat hier. Je mag je boodschappen gewoon allemaal zelf pakken. Als je dan naar de kassa gaat moet je alles neerleggen en wordt alles aangeslagen. Dan mag je nog nergens aankomen, want na het betalen komt er een tweede caissière die het hele bonnetje nog eens gaat controleren. Nog steeds mag je je spullen niet in gaan pakken, want dat wordt namelijk voor je gedaan! Bij 1 kassa staan dus soms wel 4 medewerkers! Erg apart om mee te maken.

Dinsdag was het dan zover, ons tweede tripje!
We hadden een trip geboekt naar Galibi. ’s Morgens om half 9 werden we opgehaald. Ongeveer anderhalf uur later kwamen we aan in het plaatsje Albina. Hier hebben we nog even poncho’s gekocht, want die hadden we nodig vertelde onze gids. We gingen namelijk met een bootje naar Galibi. Van andere meiden hadden we al begrepen dat je best nat zou worden in het bootje. Dit merkte we al snel. Inge en vooral Evelien waren echt doorweekt door al het water dat de boot in vloog. Ik had de juiste plek uitgezocht en was ook wel een beetje nat, maar het was niet te vergelijken met de anderen. Na een boottocht van een dik uur kwamen we aan op Galibi.
Galibi is een inheems dorp van 800 inwoners. Het ligt aan de Atlantische oceaan. Het leek een soort onbewoond eiland. Overal zand en een aantal huisjes. Buiten de mensen die op het eiland leven, leven er ook twee doodskopaapjes en twee neusbeertjes. De doodskopaapjes zijn we gaan zoeken en hebben we gelokt met koekjes. Uiteindelijk kwamen ze en hebben we ze op onze schouder gehad. Snel een foto maken, want ze pakken het koekje uit je hand en springen zo weer van je schouder af! Gelukkig heb ik toch een aantal foto’s. ’s Avonds na het eten moesten we lange kleren aandoen. We zouden gaan kijken naar de eierworp van de zeeschildpad. Buiten was het inmiddels pikkedonker. We moesten weer in het bootje, om naar het juiste eiland te gaan. Omdat we geen zin hadden om weer nat te worden, trokken we een zeil over ons heen. Het nadeel ervan was dat je helemaal niks zag. Ik schrok ook behoorlijk toen het bootje voor mijn gevoel erg scheef ging. Aangekomen op het goede eiland moesten we erg stil zijn. De gids ging kijken of hij schildpadden kon vinden. Even later kwam hij ons al halen. Hij had er al verschillende gezien. Een reuzenschildpad was net eieren aan het leggen. De eieren zijn te vergelijken met pingpongballetjes. Alleen dan iets van 100 tegelijk!! Een hele kuil vol dus. Erg bijzonder om te zien. De Reuzenschildpadden heten niet voor niks zo. De schildpadden die we hebben gezien waren wel 1,5 meter lang. Na een aantal schildpadden gezien te hebben zijn we weer terug gegaan om lekker te gaan slapen.

De volgende ochtend moesten we al weer vroeg op. Spullen pakken en weer terug in het bootje. Vandaag gingen we even naar Europa. Naast Suriname ligt namelijk Frans- Guyana. Dat land is van Frankrijk. Hier praten ze dus ook Frans en betalen ze met de euro. Toen we daar aankwamen gingen we een gevangenis bezoeken. Dit was erg indrukwekkend. Voor de ouderen onder de lezers, het was de gevangenis waar Papillon heeft gezeten. Een erg heftig verhaal, dat mensen elkaar zoiets aan kunnen doen snap ik nog steeds niet. Daarna gingen we weer terug naar huis.

Donderdag hebben we ons hele huis gepoetst, wat een teamwork! Daarna hebben we boodschappen gedaan en ’s avonds zijn we gaan uiteten en daarna nog op stap geweest. We hebben kennis gemaakt met het salsadansen. Erg leuk om naar te kijken!
Vrijdag en zaterdag zijn we lekker gaan shoppen en verder hebben we helemaal niks gedaan! Heerlijk zo’n lekkere luierdagjes.
Vandaag zijn we naar White Beach geweest. Een aangelegd strand bij Paramaribo in de buurt. Heerlijk gezwommen en gerelaxt. Dit was onze laatste vrije dag voordat het echte werk gaat beginnen. Morgen gaan we voor het eerst naar onze basisschool. Erg spannend! We zijn erg nieuwsgierig wat ons te wachten staat. Ohja! Morgenavond hebben we ook onze eerste salsales. We hebben er zin in!!
Zo nu ga ik slapen. Over een paar dagen zal ik jullie vertellen over mijn eerste indrukken op stage en natuurlijk over het salsadansen!
De foto’s moet ik ook nog steeds erop zetten, maar daar is het nu te laat voor.
Switi sribi/slaap lekker!

Groetjes,
Félice

• 05 Mei 2014 - 09:00

Gaby:

Zo dames, de vakantie is voorbij, vandaag begint het echte werk. Daar wens ik Félice en alle anderen veel succes mee.
    Veel plezier bij het salsadansen.

• 05 Mei 2014 - 10:19

Marianne:

hoi Felice,
    wat geweldig zeg. Ik heb je verslag gelezen en zou graag (af en toe) muisje spelen.
    Veel plezier bij je verdere oponthoud. Ik ben benieuwd wat er nog alles op je staat te wachten!

• 06 Mei 2014 - 17:05

Monique Derwig:

Ha lieverd, geniet mee van je verhalen. Lijkt wel lui lekkerland, ben benieuwd naar je verhalen over school.
    Zal wel heel verschillend zijn!
    De salsalessen lijken me echt heel leuk. Kom je dadelijk terug met lenige heupjes. Zijn wij allemaal stik jaloers. Dikke poen,